15 August 2014

Pertandingan Mencipta Logo dan Moto 5S


Salam. Lama gila tak tulis entri. Hari ni, mood baik. Rasa nak menulis.

Baru-baru ni, jabatan saya ada menganjurkan satu contest, iaitu Pertandingan Mencipta Logo dan Moto 5S. kenapa 5S? Sebab HOD dah decide nak laksanakan Amalan 5S dalam jabatan. Korang tahu tak Amalan 5S tu ape? Mesti tahu kan? Takpa. Saya briefing sikit.

Amalan 5S merupakan satu kaedah pengurusan yang dipelopori oleh pihak industri di Jepun bagi mewujudkan persekitaran tempat kerja yang selesa, kemas dan selamat.

Amalan 5S bermatlamat mewujudkan persekitaran kerja yang berkualiti secara sistematik dan praktikal. Pelaksanaan amalan 5S dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan, menjimatkan kos dan memudahkan proses kerja.

5S merupakan istilah asal dalam Bahasa Jepun, iaitu;

 Seiri (Sisih) --
Menyisih fail lama tidak aktif dengan fail baru yang masih aktif.

Seiton (Susun) --
Menyusun dokumen/bahan/alatan pejabat supaya mudah diambil/diguna.

Seiso (Sapu) --
Menyapu/membersih ruang pejabat dan ruang kerja/bilik serta peralatan kerja individu.

Seiketsu (Seragam) --
Menyeragamkan susunan fail/meja kerja/bilik mesyuarat/peralatan pejabat.

Shitsuke (Sentiasa Amal) --
Mengamalkan selalu aktiviti sisih, susun, sapu dan seragam.

Jadi, sebelum melaksanakan Amalan 5S dalam jabatan ni, AJK Promosi 5S (yang telah dilantik dalam Mesyuarat Pengurusan 5S) telah mengadakan Pertandingan Mencipta Logo dan Moto 5S untuk mencari logo dan moto terbaik yang akan dijadikan sebagai logo rasmi 5S dalam jabatan.

Kriteria logo dan moto yang dicari mestilah terdiri dari 3 warna sahaja, ada perkataan 5S serta moto yang ringkas, padat dan menarik. Berita baiknya di sini, peserta boleh menghantar sebanyak mana penyertaan yang mereka mahu. Pertandingan telah berlangsung selama 2 minggu.

Dalam masa 2 minggu, saya mencari idea. Saya Google logo-logo 5S yang telah dilaksanakan di dalam jabatan atau kementerian lain, dan moto-moto yang digunakan. Saya catatkan. Supaya tidak akan sama logo dan moto yang bakal saya cipta nanti.

Masa terus berlalu. Tinggal lagi seminggu. Saya masih belum mendapat idea. Ada juga dikalangan staff yang rajin bertanya akan hal ini.

Join tak contest ni?”.
Bila nak hantar logo?”.

Saya cuma senyum.
“Belum ada idea dan masih mencari”.

Saya berjumpa AJK Promosi.
“Siapa juri pertandingan ni?”.

Orang dari luar jabatan. Tapi staff dalam hospital jugak lah”.

“Ooo.. Selalu dalam logo 5S tu, kena ada ciri-ciri apa je lagi?”.

Erm. Yang penting kene ada 5S la..

Jawapan yang agak membantu. Walaupun sikit. Saya angguk dan senyum. Kemudian berlalu pergi.

Logo asal yang saya hantar

Nahh! Sekarang saya dah dapat idea. First, memandangkan juri contest tersebut terdiri dari HOD, Pegawai Farmasi (pioneer 5S) dan 2 orang staff hospital lain, saya harus design logo saya mengikut ciri-ciri yang melambangkan hospital.

Dalam kes saya, saya menggunakan logo bulan sabit merah bagi melambangkan kesihatan (hospital). Saya edit sedikit bagi menampakkan kelainan. Second, memandangkan jabatan saya ni Jabatan Perubatan Nuklear, saya tambah dengan logo atom nukleus. Menunjukkan yang atom tersebut menggambarkan jabatan saya. Dan ya, mesti ada perkataan ‘5S’!

Selepas cuti raya seminggu, keputusan pertandingan diumumkan. Tapi tidak secara rasmi. Kerana pengumuman secara rasmi logo dan moto tersebut akan diumumkan semasa Majlis Pelancaran 5S dan Jamuan Hari Raya di jabatan pada minggu seterusnya.


HOD telah merasmikan Pelancaran 5S

Hanya pemenang saja yang boleh tahu. Dalam erti kata lain, pemenangnya ialah saya! Mulanya, sukar saya nak percaya. Sebab, ada beberapa orang peserta yang ada pengalaman dan pernah terlibat secara langsung dengan 5S sebelum ini. Sebab tak yakin, saya hantar logo saya last day, iaitu tarikh tutup pertandingan.

2 orang peserta yang berpengalaman
dan terlibat secara langsung dengan 5S

Saya lihat kertas pemarkahan yang telah dinilai oleh juri-juri tersebut. Daripada 19 buah logo yang telah dihantar oleh 5 orang peserta, pemenangnya hanya seorang sahaja. Dan saya telah membolot kesemua hadiah tersebut, iaitu logo terbaik dan moto terbaik.

Pemenang, HOD dan Penyelaras 5S

Logo yang telah diubahsuai mengikut citarasa HOD

Terima kasih yang tak terhingga saya ucapkan kepada HOD, Timbalan HOD, kesemua warga kerja dan semua orang yang terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Team Physicist!

Ni lah hadiah dia. Erm. Nak bawak sape eh? LOL

Team Physicist dengan HOD dan Timb. HOD :)

Rasanya, sempat lagi saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin buat pembaca yang sudi singgah ke blog saya.

Adios!


MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

No comments:

Post a Comment